Sjømatnæringen i Nord-Norge får med dette et viktig løft. Huben skal bli en ny regional møteplass som samler næringsliv, forskning, kokker, gründere og unge talenter – med mål om å skape mer utvikling, mer samarbeid og nye arbeidsplasser i landsdelen.
Tildelingen ble gjort av Utvalg for næring, klima og miljø i Troms fylkeskommune, ledet av Håkon Vahl (H).
– Det skjer utrolig mye spennende i sjømatnæringen, men ofte jobber aktørene litt for hver for seg. Vi trenger arenaer der næringsliv, forskning og kreative fagmiljøer kan kobles. Seafood Innovation Hub legger nettopp til rette for dette, sier Vahl.
Han peker på at prosjektet treffer midt i fylkeskommunens satsing på bærekraftig næringsutvikling.
– Nord-Norge har råvarer i verdensklasse og sterke fagmiljøer. En hub vil åpne for nye ideer, bedre ressursutnyttelse og nye produkter. Dette er både god næringspolitikk og god distriktspolitikk, sier Vahl.
Prosjektet drives av Sjømatfestivalen AS, som nå går i gang med etableringsfasen. Blant de første oppgavene står rekruttering av en prosjektleder som skal lede arbeidet gjennom oppstartsfasen. Videre skal det bygges et partnernettverk, utvikles strategi og forretningsmodell, gjennomføres workshops og startes piloter som viser hva huben kan utrette i praksis. Det skal også gjennomføres en mulighetsstudie for en fremtidig fysisk lokasjon.
Daglig leder Christine K. Hansen sier tildelingen gir akkurat den drahjelpen prosjektet trenger.
– Vi har møtt utrolig mye entusiasme fra næringen, og denne støtten gjør at vi kan gå fra idé til handling. Vi skal samle folk rundt bordet – bokstavelig talt – og skape et miljø som gjør det enklere å teste nye tanker, lære av hverandre og løfte fram alt det unike som finnes i nord, sier Hansen.
Hun mener tiden er særlig moden for et initiativ som dette.
– Interessen for sjømat, bærekraft og nordnorsk gastronomi har aldri vært større. Samtidig trenger næringen nye møteplasser for å utvikle produkter, håndtere omstilling og skape attraktive arbeidsplasser. Huben kan bli en motor i dette arbeidet, sier hun.
Hansen understreker at prosjektet skal være praktisk og resultatorientert.
– Vi skal teste nye produkter, nye reiselivsopplevelser og nye måter å jobbe sammen på. Ambisjonen er økt verdiskaping i nord – og mer stolthet rundt maten vi produserer, sier hun.
Vahl peker på at bredden i prosjektet blir en styrke.
– Her involveres både videregående skoler, forskningsmiljøer, reiseliv og sjømatbedrifter. Det er akkurat slike tverrfaglige prosjekter vi trenger – prosjekter som kobler unge og erfarne, teori og praksis, tradisjon og innovasjon, sier han.