- Vårt formål med deltakelsen på markedsplassen er at barn og voksne skal få smake deilig sjømat, og oppleve hvor godt det kan være, sier HR-direktør Silje Moen. Selskapet ønsket ikke å selge maten, men oppfordret heller de sjømatglade publikummerne som ville smake torske- eller lakseretten deres, til en frivillig donasjon til Barnekreftforeningen.
212 donasjoner
Det ville 212 mennesker som tilsammen ga et bidrag på 14.000 kroner
Lerøy Aurora er aktiv sponsor og støttespiller til mange ulike lokale aktiviteter i kommunene de er etablert.
- Her er vi opptatte av å styrke barn og unges tilbud og aktiviteter. Å velge Barnekreftforeningen ble naturlig denne gangen, da de jobber på vegne av alle barn og unge, sier Moen.
Poke bowl kurs for barna
Selskapet hadde også stor suksess i Lerøyteltet hvor de inviterte til poke bowl-kurs for de yngste barna.
- Å samles slik, til fest og glede med sjømaten i hovedrollen, er ikke bare fantastisk, men også viktig, sier kokk Fredrik Hald.
Han jobber til daglig i Bergen hvor han er sjef for produktutviklingen i Lerøy Seafood. Hald fikk hjelp av kokkeelver på Ishavsbyen videregående skole i gjennomføringen av kursene. Over 100 barn var innom Poke-teltet i løpet av sjømatfesten.
Terningkast seks
En demonstrasjon av hvordan man lager poke bowl på scenen av Fredrik Hald og niåringene Aiden og Ola, viste det frammøtte publikummet at sjømat er kjapp og lett å lage.
- Dette smaker nydelig, sier Ola og gir retten terningkast seks av seks.
- Poke bowl er lett å lage, sier Aiden.
Mangfold fra havet
Lerøy Aurora er Sjømatfests hovedsamarbeidspartner og oppsummerer tidenes første Sjømatfest som vellykket.
- Vi fikk mange tilbakemeldinger fra publikum som syntes maten, folkelivet og aktivitetene på kaia var flotte. De ulike bodene serverte mange ulike retter, og fikk fram mangfoldet av maten fra havet, legger Moen til.
- Sjømat er nemlig sunt, godt, gøy og lett å lage. Det er et budskap vi ikke kan formidle ofte nok.
Foto: Sjømatfest